Předsednictvo Nezávislého odborového svazu Policie ČR (NOS PČR) diskutovalo případ, který řeší advokátní kancelář JUDr. Kopřivy, týkající se omezení činnosti příslušníků ve vztahu k politickým stranám § 47 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, potažmo jejich práva být volen jako nezávislý do zastupitelstev obcí, které je příslušníky poměrně využíváno. Bylo konstatováno, že toto ustanovení zákona trpí stejnou vadou jako Ústavním soudem zrušený § 48 odst. 2 téhož zákona, přičemž právě diskutovaný a medializovaný případ ukázal, že obsah pojmu ”činnost ve prospěch politické strany nebo hnutí” je značně nejasný, a moc to neupřesňuje ani stanovisko Ministerstva vnitra, podle něhož „Za činnost ve prospěch politické strany nebo politického hnutí ve smyslu § 47 odst. 1 zákona o služebním poměru lze proto označit cokoli, čím může být postavení politické strany či politického hnutí v rámci takové soutěže zvýhodněno, z čeho tedy může plynout politické straně nebo politickému hnutí prospěch. Takovým prospěchem pak můžeme rozumět nejen konkrétní materiální výhody, ale také jakákoli další, zejména politická, zvýhodnění. Důležité v takovém případě je, že dotčená činnost příslušníka je motivována snahou být konkrétní politické straně nebo politickému hnutí prospěšný a pomoci tomuto subjektu svojí činností v politické soutěži.“. Předsednictvo se shodlo, že zcela jednoznačně podporuje nestranný výkon služby, avšak obligatorní propuštění ze služebního poměru bez zkoumání toho, zda byla tato nestrannost jednáním ohrožena nebo porušena, ohrožuje možností v podstatě svévolného propuštění ze služebního poměru všechny příslušníky, kteří zcela legálně zastávají funkce zastupitele, a byli do funkce zvoleni jako nezávislí na kandidátce politické strany nebo politického hnutí. Byť příslušníci v zastupitelstvech jsou zmíněným zněním zákona asi nejvíce ohroženi, problém může nastat i u ostatních příslušníků, kteří ve svém politickém přesvědčení, které má nějaké asi každý, například zveřejní před volbami na sociální síti nějaký příspěvek, jež může být posouzen jako propagace politické strany.
Proto se předsednictvo usneslo, že podpoří návrh na soudní zrušení současného znění § 47 a jeho následnou novelizaci, tak, aby se podobně jako v případě novelizovaného § 48 posuzovalo, zda nedošlo k narušení nestrannosti při výkonu služby.
Tento problém není pochopitelně nový, nicméně nyní se naskytla příležitost, jak ho nechat přezkoumat Ústavním soudem, a proto se předsednictvo po dohodě s advokátní kanceláří rozhodlo tuto příležitost využít a bude dosažení účelu finančně podporovat.
Na závěr je potřeba shrnout, že předsednictvo nechce jakkoli posuzovat to, zda v samotné kauze došlo k činnosti ve prospěch politické strany a zda bylo propuštění příslušníka ze služebního poměru oprávněné . Na tom nic nemění ani tisková zpráva advokátní kanceláře JUDr. Kopřivy, kterou má v plném znění svaz k dispozici, a kterou můžete shlédnout zde. Účelem je kvalifikovaný přezkum § 47 zákona č. 361/2003 Sb. a odpověď na otázku, zda je v pořádku obligatorní propuštění příslušníka pro nejasně vymezenou činnost ve prospěch politické strany, bez zkoumání toho, zda tím došlo k porušení nestrannosti při výkonu služby, a proto finanční podpora je určena právě na tuto část soudního sporu.
Předsednictvo NOS PČR