V souvislosti s tragickým úmrtím policisty Pavla Kikloše dnes přišel na svaz petiční dopis, podepsaný desítkami policistů z oddělení hlavní nádraží Ostrava. Autorem dopisu a iniciátorem petice je člen NOS PČR Ing. Radek Nikl, který v něm výstižně shrnuje základní skutečnosti a pocity, které rezonují asi v každém, kdo si cení obětavosti a života všech, kteří pomáhají a chrání naši společnost. Podstatou petice je snaha o takovou zákonnou úpravu, která by více preventivně působila v předcházení takovýmto tragickým událostem, kterou jako svaz jednoznačně podporujeme a budeme aktivně prosazovat. Proto mi dovolte, abych z dopisu Radka Nikla níže citoval.
Dne 5. 7. 2020 ve večerních hodinách vlivem tragické nehody vyhasl život našeho kolegy z oddělení hlavní nádraží Ostrava. Kolega se jmenoval Pavol Kikloš. Pavol byl příslušníkem PČR velmi krátkou dobu, nicméně za tu dobu, co jsme měli možnost jej poznat, jsme v něm našli nejen perfektního člověka, kolegu a kamaráda, ale také bojovníka, který se nebál ozvat a bít se jako lev, který počítal i s tím, že může svůj boj prohrát. Pavol svůj poslední boj bohužel v neděli večer 5. 7. 2020 prohrál. Před nástupem k Policii ČR pracoval několik let jako příslušník Městské policie Ostrava, kdy byl oceněn také primátorem města Ostrava za záchranu lidského života. Pavol byl ”policajtem” tělem i duší a pro policii žil. Snažil se pomáhat druhým, když ne jako příslušník Policie ČR, Městské policie Ostrava, tak jako dobrovolný záchranář.
Člověk k Policii ČR nastupuje s tím a také je to součást slavnostního slibu, že v případě potřeby nasadí i vlastní život. Naše rodiny jsou smířeny s tím, že při výkonu našeho povolání se již nemusíme vrátit domů (aktivní útočníci, vrazi, zfetovaní lupiči, atd.), ale na tuto skutečnost se člověk nikdy nepřipraví. S čím však nepočítají oni ani my, že by nás mohl někdo zezadu smést velkou rychlostí v autě, když člověk nikoho nepronásleduje. Pavola zabila řidička, která byla nejen pod vlivem alkoholu (více než 2 promile alkoholu v dechu), ale také pod vlivem návykových látek a smetla zezadu ve velké rychlosti služební auto, kterým se kolegové vraceli z eskorty z vazební věznice v Praze. Tato řidička nejenže připravila Pavola o život (Pavol měl před svatbou, kterou musel z důvodu korony přesunout z května na září, ale byl jediným dítětem, které měla jeho matka), ale způsobila těžké zranění dalšímu kolegovi (prasklá kyčel a koleno ”na padrť”) a kolegyni, byť utrpěla ”pouze” zranění lehčího rázu, způsobila psychickou újmu.
Dále v dopise kolegů stojí .. Velmi nás rozohnilo to, že řidička (podle našich informací nebylo řidičce do dnešního dne sděleno obvinění) je údajně jen podezřelá z Usmrcení z nedbalosti dle S 143 trestního zákoníku. Vzpomeňme na nedávný případ českého řidiče kamionu v Německu, kdy tomuto za nebezpečné předjíždění hrozilo až doživotí a to ”pouze málem” zabil a zranil lidi v protisměru. Chápeme, že v Německu nemají totožné trestní právo, ale proč si nemůžeme v přísnosti trestání a jejich přístupu v BESIP vzít příklad. Mají odborové organizace nějaké páky, aby došlo k překvalifikování některých trestných činů nebo vzniku nových, byť nejsou součástí legislativního procesu? Můžete nějakým způsobem oslovit zákonodárce naší země? Proč je možné uložit jednomu řidiči několik zákazů řízení, kdy tento pak ještě někoho dále ohrožuje svým řízením? Proč nejsou daleko přísněji trestány trestné činy související s jízdou pod vlivem návykových látek či maření úředního rozhodnutí? Vždyť auto by člověk mohl i považovat za zbraň a to nedej bože, kdy řidič je pod vlivem návykové látky či jej řídí v obrovské rychlosti.
Konstatuje také, že členy odborových organizací se policisté stávají proto, že věří v sílu skupiny, a proto původní záměr některých policistů, aby ve věci této problematiky byli přímo osloveni členové Vlády ČR, což by však nemuselo být tak účinné, jako když za návrhem stojí odborové organizace, k čemuž konstatuje … Nechtěli bychom, aby případ Pavolovi smrti skončil jeho posledním rozloučením s námi, které se koná dne 13. 7. 2020 v 15:00 hod. na Ústředním hřbitově v Ostravě, případně odsouzením řidičky, která za jeho smrt může. I kdyby se zvýšila trestní sazba pro řidičku, bude souzena podle toho, co je pro ni příznivější. Rádi bychom, aby jeho smrtí si naši zákonodárci uvědomili, že je na čase agresivitu a bezohlednost na českých silnicích tvrdě trestat. To, co se stalo Pavolovi a jeho rodině, může potkat kohokoliv z nás a viník tohoto skutku by měl být tvrdě potrestán. Domníváme se, že zpřísnění těchto trestů může působit na řidiče i preventivně, kdy vidina vysokého trestu některé řidiče od protiprávního jednání odradí.
Smrt na našich silnicích je dnes a denně a trochu nás zarmoutilo, že kolega při výkonu svého povolání položil život a domnívám se, že široká veřejnost o tom pořádně neví. Jeho smrt je řazena jako smrt jednoho z mnoha, jelikož umřel na české silnici (víkend, kdy zemřel, byl opravdu tragický). Jsme hrdí a pyšní na to, jak se vedení nejen našeho oddělení, ale také vedení Krajského ředitelství Moravskoslezského kraje PČR postavilo k uctění památky a posledního rozloučení s Pavolem, ale také, jak se snaží pomoci jeho nejbližším a pomoci oběma zraněným kolegům a jejich rodinám. Mrzí nás, že média věnují několik dnů a týdnů tomu, že čeští vojáci padli v Iráku či v Afghánistánu. Nemyslete si, že nějakým způsobem dehonestujeme jejich práci a poslání, které plní vůči České republice, ale nejsou jediným bezpečnostním uniformovaným sborem, kdy jejich příslušnici položili svůj život při výkonu povolání (Policie ČR, Celní správa, Vězeňská služba, HZS, městská policie, atd.).
Na konci dopisu pak uzavírá .. Víme, že Pavolovi už nic život nevrátí, ale jiným ho může zachránit.
K tomu lze dodat, že dnes odpoledne se předseda NOS PČR Tomáš Machovič zúčastnil jednání na Ministerstvu vnitra s ředitelem kabinetu ministra a panem ministrem, který se bohužel z důvodu jednání vlády nestihl dostavit, a v této věci za NOS PČR sdělil, že svaz bude prosazovat úpravu, která má šanci přispět ke snížení počtu takovýchto tragických událostí. Věříme, že příště pan ministr již na jednání přítomen bude a s návrhy policejního odborového svazu, jehož počet členů – policistů násobně přesahuje počty všech ostatních dohromady, bude moci být seznámen přímo.
Po domluvě jsem připravil první konkrétní návrhy, se kterými jsem seznámil předsedu svazu a po projednání v předsednictvu a výborech bude jejich konečná verze vložena do členského informačního systému ESNOS a představena petentům, se kterými jsou zástupci svazu v kontaktu.
Milan Synek